Микола Ручка, викладач французької мови, вчитель-методист
Альтернативна система оцінювання знань, вмінь та навичок учнів
«Діти приходять до школи з відкритою душею, із щирим бажанням добре навчатися. Малюка лякає навіть думка про те, що на нього можуть дивитися як на ледаря чи невдаху. Бажання добре навчатися — красиве людське бажання — здається мені яскравим вогником, який осяює зміст дитячого життя, світ дитячої радості. Цей вогник легко погасити необережним дотиком до дитячого серця — різким образливим словом», — писав В.Сухомлинський. А, може, і несправедливою оцінкою, коментарем до неї?
Оцінка — лише один із засобів мотивації у навчанні, вона не повинна витісняти більш важливих і довготривалих стимулів. Проте, як показало життя, обмежена п'ятьма балами оцінка не стимулює до подальшої роботи, часто стає перешкодою в досягненні кращих результатів, у самовдосконаленні та саморозвитку всіх учнів, а особливо обдарованих.
І, звичайно, немає необхідності говорити про негативний вплив на почуття власної гідності поганих оцінок. Дійсно, доводиться лише констатувати, що у нас і досі немає простої, всім зрозумілої і такої потрібної системи диференціації оцінок, слабо, точніше ніяк не удосконалюється стара чотирибальна: 2, 3, 4, 5.
І педагоги, і психологи одностайні в тому, що до оцінювання знань потрібний такий же творчий підхід, як і до навчання. На сьогодні ні вітчизняним, ні зарубіжним спеціалістам не вдалося розробити систему оцінювання, яка була б еталоном. Кожна оцінка має суб'єктивну природу. Тобто в кінцевому підсумку все залежить від того самого суб'єкта, ім'я якому Вчитель.
Щоправда, гадаю, заслуговують на увагу дві ідеї, хоча вони повністю виключають одна одну.
Рейтингову систему оцінювання знань учнів можна вважати дещо прогресивнішою порівняно з нині діючою чотирибальною. Вчителю не потрібно вже, здається, ставити «5» з маленьким мінусом, «4» з великим плюсом, слабку чи міцну «трійку». Є багато педагогів, насамперед це хіміки, математики, фізики, які успішно працюють за цією системою. Проте, будучи на перший погляд чимось новим та неординарним, вона всеодно обмежує можливості творчого зростання обдарованих учнів, ускладнює числовий облік знань. Адже, по суті, 5 балів збільшено у 18—20 разів. Ось і маємо 100 балів. Мимоволі доводиться згадувати, що 91, 92, 93 бали — це приблизно «5» з мінусом, 94, 95, 96, 97 — просто «5», а 98, 99, 100 — мабуть, «5» з плюсом. А до журналу чи інших документів заносимо «5», зрівнялівка триває, як і раніше.
Стобальна система оцінювання знань не нова у світовій практиці. Вона давно застосовується у багатьох країнах світу. В деяких працюють ще за двадцятибальною системою. Тільки й різниці, що в нас відмінники мають «п'ятірку», а в них — 18, 19, 20.
Я глибоко переконаний, що час для повного скасування оцінок не настав. Чи настане він через 10, 50, 100 років, спрогнозувати практично неможливо. Вважаємо, що оцінки залишаться, адже вони врешті-решт є показником успішної чи неуспішної діяльності не тільки учня, а й учителя.
Викликає сумнів і вузівська система контролю та виставлення оцінок в кінці теми, семестру, року і т.д.
Психологічно більшість учнів потребує постійного контролю та оцінювання роботи на кожному уроці. При цьому важливим є визначене дозування навчального матеріалу, контроль його засвоєння. В іншому разі одні будуть працювати систематично; другі — напередодні контрольної, атестації, заліку, екзамену; треті скоріш за все взагалі нічого не будуть робити, оскільки за короткий термін не зможуть засвоїти той обсяг навчального матеріалу, що їм пропонується.
В останні роки, працюючи з обдарованими дітьми Донеччини, я почавзастосовувати у своїй практиці замість п'ятибальної вільну стимулюючу систему оцінювання знань, умінь та навичок учнів, яка базується на вимогах державних програм і державного стандарту, але стимулює навчальну й творчу діяльність учнів. Йдеться не про 10 чи 100 балів. Але, якщо, приміром, у 8 класі програмою з іноземних мов передбачено обсяг усного висловлювання (монологу) з теми 8— 10 фраз, то за 16—20, правильно оформлених, напевно, можна б поставити і «6», а за 24—30 — «7» і т.п. Ні в якому разі не можна обмежувати творче зростання обдарованих учнів лімітованим балом «5», «10» чи «100». Зрозуміло, що не всі учні зможуть сьогодні отримати «6», «9» чи «І1», але всі прагнутимуть до найвищого бала. Я використовував стимулюючу систему оцінювання знань обдарованих учнів, починаючи з 1986 року. Звичайно, в журналі доводилося ставити дві «п'ятірки», три «п'ятірки» тощо. Додому ж на радість батькам мої учні несли те, що заробили, — «шестірки», «сімки».
Оцінку олівцем деякі вчителі називають відкритою перспективою. Я б назвав це ще кредитом — кредитом довіри і людяності. Адже кожний учень, який заслуговує на даний момент тільки «двійку» в класному журналі, словом чи поглядом благає не ставити її, хоча б тимчасово, вимолює ще час для виконання завдання або ж засвоєння навчального матеріалу. Варто іноді прислухатись і до кредиту часу, який потрібен учневі. Звичайно, мова не йде про місяці, але, якщо замість трьох днів чи тижня він просить два тижні, дайте йому цей час, дайте ще один шанс. Адже загальновідомо, що скільки дітей у класі чи групі, стільки існує і шляхів засвоєння навчального матеріалу. Головне полягає не в тому, щоб поставити «двійку» чи «четвірку», а щоб кожний учень засвоїв міцно програмовий матеріал.
Якщо ми дійсно хочемо забезпечити роботу обдарованих учнів в умовах психологічного комфорту, необхідно узаконити їхнє право поліпшити будь-яку оцінку в предметному журналі чи відомості відкритого обліку знань. Як ви це назвете, не так уже і важливо. Чи потрібно застосовувати до тих, хто прагне поліпшити оцінку, дрібнорепресивні методи типу «За перескладання на 1 бал оцінка нижча» або «Як би ти сьогодні не відповідав, можу тобі поставити лише «З»? Ні в якому разі! Адже учень уже раз себе покарав, позбавивши відпочинку у вихідні дні чи на канікулах, ретельно готуючись до перездачі. Так будьте гуманістом до кінця.
Ситуацію можна виправити буквально на наступному занятті. І повірте, що діти, на перший погляд сла-бовстигаючі та пасивні, просять поставити «трійку» олівцем, тому що вони побачили світло в кінці тунелю, перспективу успіху. Мало того, є випадки, поки одиничні, коли учні просили ставити «п'ятірку» олівцем упредметному журналі або зовсім її не ставити. Тобто вони хочуть мати «6» або «7». Навіть підсумкову, четвертну, семестрову за бажанням учня можна поліпшити.
Головне ж, звичайно, не гарячкувати, виставляючи синю двійку до журналу та криваво-червону до щоденника учня.Я мрію про той час, коли у класіз'явиться цифрове чи дисплей-табло, щоб учні могли наочно побачити всю свою роботу та роботу товаришів на уроці, кількість балів, помилки тощо.
Поки ж я веду нехитрі «подорожні листи», де за допомогою умовних значків стенографую фактично кожну відповідь. Знаком «+» позначаю абсолютно правильну, половиною (-і) — відповідь з однією мовною помилкою, крапкою (•) — відповідь, де учень припустився двох чи більше помилок. Чи легко це робити? Не думаю. Потрібно? Так. Поурочний «подорожній лист» дає змогу не тільки вчителю, а й учням ясно бачити, за що конкретно поставлено оцінку. Використовуючи цю форму оцінювання, вчитель враховує фактичну участь кожного в роботі протягом усього заняття.Потрібно довіряти учням давати
оцінку на самооцінку відповіді на уроці. Останнім часом я все частіше довіряю учням — одному чи двом кращим — самим вести «подорожній лист».
Ефективним і вже давно перевіреним видом заохочення та стимулювання учнів є письмовий зв'язок учителя з батьками через щоденник чи атестаційний лист. Я глибоко переконаний^ що іноді не потрібно навіть писати поради або рекомендації праворуч від оцінки «6» чи «8» типу «Слухай фонозаписи», «Працюй над розширенням свого словарного запасу» і т.п., а досить: «Один із кращих у ліцеї» чи «Досяг рівня студента III курсу вузу». Прочитавши це, обдарований учень не тільки буде слухати, розширювати та поглиблювати знання, а й зробить те, про що вчора можна було лише мріяти.
Вважаю за необхідне постійно консультуватися з психологом щодо записів до атестаційного листа чи щоденника.
Психологи, як і більшість педагогів, одностайні в тому, що оцінка є лише одним із засобів мотивації, вона не повинна витісняти більш важливих стимулів активного учня. «Хай частіше оцінювання поєднується з іншими цілями, — писав В.О. Сухомлинський, — перш за все з новим усвідомленням, розвитком, поглибленням знань».
Журнал "Рідна школа", №5, 2000
Комментариев нет:
Отправить комментарий